Oferta edukacyjna dla szkól podstawowych

Każdy warsztat – to podróż do dalekich kultur, tradycji, obyczajów i tajemnic. Poprzez rozmowę, działanie twórcze i  inspiracje otworzymy się do świata wyobraźni, refleksji i kreatywności. Zapraszamy! 🙂

Umów się na warsztat:

Orkiestra  znaczeń

Indianie to ludzie uzdolnieni muzycznie, a muzyka była nieodłączną częścią ich kultury. Indianie mieli różne muzyczne instrumenty, każdy z nich pełnił ważną rolę w życiu plemion. Jaką rolę zajmuje muzyka w naszej kulturze? Czym jest dla nas muzyka w dniu dzisiejszym? Czy rytm i dźwięk mogą oddziaływać na nasze samopoczucie?  Podstawą pracy twórczej będzie wniknięcie w pojęcie dźwięku, rytmu oraz tworzenie wizualno-dźwiękowej interpretacji omawianych zagadnień.

Tajemnica Maski

“Maska” – samo słowo brzmi tajemniczo. Warsztat ma na celu przybliżenie uczestnikom pojęcia maski. Na początku będzie miała miejsce opowieść o maskach afrykańskich: dla czego one były tworzony, z jakich materiałów, kto je tworzył? Zostanie pokazanych kilka autentycznych starych afrykańskich masek, zostaną opowiedziane historia i legendy. 

Maski afrykańskie staną się inspiracją do zaprojektowania własnego wzoru “maski”. Prace będą polegały na emocjach i uczuciach. Ważną rolę w procesie tworzenia będą odgrywały kolory, kształt i faktura. Prace zostaną przedstawione i omówione.

Wyspa marzeń

Działanie twórcze odwoła się do ważnych  pytań: Czym jest kultura? Jak powstają cywilizacje?  Opowieść o Wyspie Wielkanocnej, jej historia i tajemnice zainspirują uczestników, a pokazane autentyczne pamiątki przywiezione z Wyspy, spowodują refleksję na temat komunikacji, kultury, historii i powstania cywilizacji. Na podstawie rozmowy i opowieści uczestnicy zanurzą się w świecie wyobraźni, pełnym pomysłów i twórczości oraz pracując w parach, stworzą prace plastyczne. Akt  twórczy będzie polegał  na tworzeniu własnej interpretacji “kultury” i stanowić będzie interesującą opowieść ze świata fantazji, pełnego odwołań, symboli, skojarzeń i odniesień.  

Zbieramy się!

Czy łatwo jest w dniu dzisiejszym być podróżnikiem? Po zwiedzaniu najstarszej części muzeum, w której znajdują się pamiątki przywiezione przez Arkadego Fiedlera – zastanowimy się czym jest podróż i jak podróżowanie zmieniło się od czasów słynnego podróżnika. Następnie jako grupa będziemy się szykować do wspólnej podróży. Jako zespół podróżników będziemy mieli okazję zawędrować w różne zakamarki świata – odwiedzimy Meksyk, Madagaskar, Wyspę Wielkanocną. Aby przygotować się do takiej długiej i niełatwej podróży potrzebne będą niezbędne rzeczy. Jakie to będą rzeczy? – zdecyduje każdy uczestnik. W trakcie realizacji zadania twórczego powołane zostaną pojęcia czasu, przestrzeni oraz wartości osobowych.

Czas na…?

Podróż zawsze wiąże się z czasem. Różnice czasowe między państwami, kontynentami, planetami czasami mogą zaskakiwać, przerażać albo mylić. Mówimy czas leci, czas to pieniądz, iść z duchem czasu, zabijać czas itd.  Czym właściwie jest czas, dlaczego jest dla nas tak ważny? Zastanowimy się jak funkcjonujemy w czasie, jak działają nasze zegarki czy możemy  go zmierzyć? Następnie każdy uczestnik zmierzy się z zadaniem i w oparciu o indywidualną koncepcję podejmie próbę stworzenia osobistego zegarka. Od decyzji uczestników zależeć będzie forma powstałej pracy. Może ona mieć charakter realizacji płaskiej, jak i stanowić obiekt- formę przestrzenną.

Kalendarz

Punktem odniesienia będzie słynny kalendarz Azteków. Poznamy na czym polegała filozofia postrzegania świata według Azteków, Majów. Porozmawiamy o sposobach zapisu czasu  i zastanowimy się jaką rolę pełni kalendarz w naszym życiu.  Powędrujemy w czasie. Wyobraźmy sobie jak wyglądało życie Majów i Azteków: jaką oni mieli wiedzę, jak postrzegali świat, w co wierzyli. Porozmawiamy o ich niesamowitej kulturze i tajemnicach, zainspirujemy się dziełami sztuki, które stworzyli. Analizując materialne pozostałości ich kultury i intelektualne osiągnięcia tych cywilizacji, zastanowimy się nad naszym “światoobrazem” – co dla nas jest ważne tu i teraz? Zadaniem grupy będzie stanowić wizualna odpowiedź na pytanie – czy nasz współczesny kalendarz może wyglądać inaczej? Prace mogą być wykonane poprzez stosowanie różnych form wypowiedzi plastycznej. 

Dialog

Język odzwierciedla historię. Przyjrzymy się słynnym tabliczką “rongo-rongo” z Wyspy Wielkanocnej. Pismo z dalekiej dla nas wyspy  nadal jest tajemnicą. Na przykładzie tego pisma zastanowimy się czym jest język? Czy nasze pismo różni się od pisma wyspiarzy, a jak tak to w jaki sposób? Kultura cyfrowa oraz globalizacja powoduje, że powoli wracamy do języka obrazów, ale czy dobrze się posługujemy tym językiem? Na podstawie refleksji grupa podzieli się na mniejsze zespoły badawcze, zadaniem których  będzie podjęcie próby tłumaczenia tekstu na język obrazów. Czy uda się? 

Design a site like this with WordPress.com
Get started